Prisijungimas redaktoriams
Prisijunkite, norėdami redaguoti svetainės turinį.
Ši svetainė yra 2006 - 2013 metų archyvas.
PIRMASIS LIETUVOS REFORMACIJOS PAMINKLAS |
Mittwoch, den 29. Februar 2012 um 20:44 Uhr |
There are no translations available. ![]() Prof. Dainoros Pociūtės parengta knyga „Abraomas Kulvietis Confesio fidei" pradeda Monumenta Refomationis Lithuanicae seriją A: Confessiones fidei T1: ABRAHAM CULVENSIS.
Šios serijos redakcinė kolegija: vyriausioji redaktorė hab. humanitarinių mokslų daktarė, Vilniaus Universiteto Lietuvių literatūros katedros profesorė Dainora Pociūtė, nariai: prof. Jolanta Gelumbeckaitė, Frankfurto prie Maino Johanno Wolfgango Goethe‘es universitetas, dr. Kęstutis Daugirdas, Lietuvos ev. reformatų Bažnyčios kunigas, Europos istorijos institutas ir dr. Deimantas Karvelis, Vilniaus pedagoginis universitetas. Knyga „Abraomas Kulvietis Confesio fidei" sutiktuvės įvyko vasario 8 d. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Valdovų rūmuose surengtame kultūros vakare, kuriame dalyvavo prof. Dainora Pociūtė, habil.dr. Ingė Lukšaitė, prof. Arūnas Sverdiolas, dr. Darius Kuolys, dr. Deimantas Karvelis, dr. Mintautas Čiurinskas. Ištraukas iš A.Kulviečio ir J.Hopijaus tekstų skaitė Vilniaus Abraomo Kulviečio vidurinės mokyklos mokiniai. Jie kartu su mokytojais giedojo ir XVI a. protestantų psalmes bei giesmes.2010-2012 metais minimas Abraomo Kulviečio (Ginvilonio), pirmojo Reformacijos Lietuvoje teksto autoriaus, 500 metų jubiliejus. Ši istorinė data Lietuvos Reformacijos istorikus paskatino imtis seniai laukiančio darbo - Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės evangeliškųjų Reformacijos tikėjimo išpažinimų serijos publikavimo. A.Kulvietis gimė Kulvoje apie 1510-1512 metus bajorų Elžbietos Jodautaitės ir Petro Jonaičio Ginvilonių (Ginvilų) šeimoje. Bajorai Kulviečiai vartojo Gulbės herbą. 1533 m. balandį Kulvietis įsimatrikulavo Liuveno universitete (dab. Belgijoje). Istoriniai dokumentai leidžia manyti, kad mokėsi žymiausioje Liuveno Trijų kalbų kolegijoje - Collegium Trilingue, kuriai šlovę atnešė Erazmas Roterdamietis, dėstęs nuo įkūrimo pradžios iki 1522 metų. Jis su bendradarbiais suvokė, kad teisingam Biblijos ir krikščioniškos minties supratimui būtina mokėti senovės graikų, hebrajų ir lotynų kalbas. Apie 1535 m. Kulvietis grįžo į Lietuvą, suartėjo su LDK didiku, Vilniaus vaivada ir kancleriu Albertu Goštautu, kuris paragino Abraomą studijuoti mediciną Italijoje. 1536 m. su Goštauto rekomendaciniu laišku išvyko į Prūsiją pas kunigaikštį Albrechtą. Šis Kulvietį išsiuntė studijuoti į katalikišką Leipcigo universitetą. Ten susipažino su liuteronų pirmųjų lenkiškų knygų autoriumi Janu Seklucjanu. 1537 m. gegužės 14 d. Kulvietis jau įsirašė studentu į Vitenbergo universitetą, atsidėjo filosofijos ir teologijos studijoms, ir buvo pirmas ten mokęsis lietuvis. Klausėsi Melanchtono paskaitų, galimai, susipažino ir su Martynu Liuteriu. Po studijų Vitenberge išvyko į Italiją, gyveno Romoje ir Sienoje. Sienos universitete apsigynė abiejų (kanonų ir civilinės) teisių daktaratą 1540 m. lapkričio 28-29 d. Sienoje A.Kulvietis susipažino su Italijos evangelizmo idėjomis. Į Lietuvą Kulvietis grįžo 1541 m. sausį ir iškarto nuvyko į karaliaus - Žygimanto Senojo ir jo žmonos italės Bonos Sforcos rūmus, kuriuose pradėjo skelbti reformacines idėjas. Karalienės protekcijos dėka 1541 m. pavasarį atidarė mokyklą bajorų vaikams - pirmąją humanitarinės kolegijos tipo mokyklą Lietuvoje. Deja, nepriklausoma nuo Bažnyčios mokykla ir A.Kulviečio idėjos apie reformų šalyje būtinybę, papiktino Bažnyčios hierarchus. 1542 m. gegužės mėn. Žygimanto Senojo dekretu, išleistu Vilniaus vyskupo Pauliaus Alšėniškio reikalavimu, Kulvietis buvo patrauktas į bažnytinį teismą, mokykla nustojo egzistavus. Kulviečiui, apkaltintam erezija ir maištu prieš valstybę, neatvykus į teismą ar pabėgus, dekretu paskelbta banicija - uždrausta gyventi Lietuvoje, atimant bajorystę ir konfiskuojant visą jo turtą. Tai pirmoji Lietuvoje kontrreformacinė bažnytinio teismo byla. Vengdamas susidorojimo - grėsė sudeginimas ant laužo, Bonai Sforcai padedant, A. Kulvietis pabėgo į Prūsiją. Karaliaučiuje kunigaikštis Albrechtas Kulvietį paskyrė savo tarėju, o 1542 m. pabaigoje - partikuliaro (steigiamo universiteto paruošiamosios mokyklos) rektoriumi. Pabėgus sūnui, 1542 m. rugsėjį buvo įkalinta Elžbieta Kulvietienė, tėvas jau buvo miręs pavasarį. Bonos Sforcos pastangomis, Kulvietienė 1543 m. pradžioje buvo paleista, turtas nebuvo konfiskuotas, banicija atšaukta. Taip karalienė Bona Sforca tapo asmens laisvės gynėja, remianti A.Kulviečio iškeltą Naujųjų laikų pasaulietinės teisės prioritetą ir teisę laisvam bajorui išsakyti savo pažiūras bei tarnauti visuomenei. Tai paskatino pilietinių teisių netekusį A.Kulvietį 1543 m. parašyti ankstyviausią Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Reformacijos tekstą. Jis sukurtas laiško karalienei Bonai Sforcai forma. Lotyniškasis Confessio fidei, kuriame pirmą kartą sukritikuotos Lietuvos bažnytinio gyvenimo ydos ir nusakytos dvasinio gyvenimo tobulinimo gairės, buvo pirmasis viešas Reformacijos tikėjimo išpažinimas Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje ir Lenkijos karalystėje. Gindamasis nuo neteisėto persekiojimo, A.Kulvietis rėmėsi civilinės romėnų teisės pamatu: „Niekas negali būti teisėjas savo byloje". 1543 m. rudenį Kulvietis buvo grįžęs į Lietuvą. 1544 m. vasarą Karaliaučiuje buvo atidarytas universitetas, jame Kulvietis buvo paskirtas vadovauti graikų katedrai, taip pat pavesta dėstyti hebrajų kalbą bei komentuoti psalmes. Abraomas Kulvietis buvo palaidotas ant kalvos savo gimtinėje be Bažnyčios apeigų, giminėms giedant Jo išverstas giesmes. Kad ateinančios kartos žinotų, kaip suprantu tikėjimą, tavęs, mano motina, maldauju vienintelio ir paskutinio dalyko - pasirūpinti, kad mano antkapyje vietoj epitafijos būtų šie žodžiai: TIKIU NUODĖMIŲ ATLEIDIMĄ, KŪNO IŠ NUMIRUSIŲ PRISIKĖLIMĄ IR AMŽINĄJĮ GYVENIMĄ. AMEN. Tai yra mano tikėjimas, dėl kurio esu paskelbtas eretiku, atskirtu nuo Bažnyčios ir piktžodžiautoju. Iš Tėvynės į tremtį buvau priešininkų išvarytas, nes nenorėjau pritarti jų klaidingoms dogmoms ir neteisingoms pažiūroms. Dėl to ant jų nepykstu ir iš širdies, kiek tai nuo manęs priklauso, atleidžiu. D.Gudliauskienė |